Sport

Sporten houd je niet alleen fit en gezond. Je ziet er ook goed uit, je hebt een mooier figuur, je bent minder snel moe en je vecht beter tegen ziektes. Als je beweegt in groepsverband, oefen je ook je sociale lenigheid.

 

Zowel bij topsporters als bij recreatieve sporters heeft wetenschappelijk onderzoek echter aangetoond dat voeding een belangrijke rol speelt bij sportprestaties. Helaas werd ook vastgesteld dat de voeding van de meeste sporters niet voldoet. Door een gebrek aan kennis worden vaak de verkeerde keuzes gemaakt. Een goede voedingsbegeleiding is daarom onmisbaar.

Als sportdiëtiste kan ik zowel recreatieve sporters als topsporters helpen een goede voedingskeuze te maken. Zo kan je bij mij terecht voor:

  • bepaling van lichaamssamenstelling a.h.v. B.I.A. meting (Bio-electrische Impedantie Analyse)
  • een gepersonaliseerd voedingsschema
  • advies i.v.m. supplementen tijdens sportbeoefening
  • vragen over sport en voeding

De consultaties

Tijdens de eerste consultatie wordt je lichaamssamenstelling (vetpercentage, spieren, vocht, basaal metabolisme) bepaald aan de hand van een B.I.A.-meting.

Ik zal je vragen om gedurende één week je activiteiten (sport en niet-sport) evenals je eetpatroon nauwkeurig bij te houden.

Op basis van de verkregen informatie wordt berekend hoeveel energie, eiwitten en koolhydraten je nodig hebt om optimaal te sporten. Daarna wordt een gepersonaliseerd voedingsschema opgesteld aangepast aan je voedingsbehoefte.

Een gepersonaliseerd voedingsschema is wat elke sporter nodig heeft want iedere sporter is anders. De voordelen van een persoonlijk voedingsschema zijn:

  • een ideale lichaamssamenstelling en gewicht
  • sneller herstel na training en wedstrijd
  • verminderd risico op ziekte en blessure
  • betere sportprestaties
  • optimale voedingstoestand en hydratatie tijdens een wedstrijd
  • minder snel vermoeid
  • geen maag- of darmklachten tijdens het sporten

Bij het opstellen van een voedingsschema wordt er onderscheid gemaakt tussen niet-trainingsdagen, trainingsdagen en wedstrijddagen.

Tijdens de tweede consultatie worden de resultaten van de voedingsanalyse en het opgestelde voedingsschema besproken.

Voor sporters die aan competitie doen, is een langdurige begeleiding omtrent de voeding aan te raden. Zo kan de voeding steeds geoptimaliseerd worden aan de verschillende fasen tijdens het wedstrijdseizoen.

This entry was posted in Niet gecategoriseerd. Bookmark the permalink.